Het Nederlandse softwarebedrijf MessageBird neemt het Britse Pusher over voor 35 miljoen dollar.
Via MessageBird kunnen bedrijven via hun websites en apps wereldwijd communiceren met klanten.
Met de overname van Pusher voegt MessagBird in-app messaging, pushmeldingen en locatietracking toe aan de eigen diensten.
In oktober haalde het bedrijf van CEO Robert Vis 200 miljoen dollar op om overnames te doen. In 2021 volgt mogelijk een beursgang.
Twee maanden na een kapitaalinjectie van 200 miljoen dollar heeft MessageBird de eerste prooi te pakken. Het Nederlandse softwarebedrijf neemt het Britse Pusher over voor 35 miljoen dollar.
Via MessageBird kunnen bedrijven communiceren met klanten. Dat gebeurt via een cloudplatform waaraan allerlei diensten zijn gekoppeld: van sms en e-mail tot Twitter, Facebook Messenger en WhatsApp. Zo’n 15.000 bedrijven zijn klant, waaronder Deliveroo, Heineken en Lufthansa.
MessageBird is vooral sterk in sms- en chatdiensten. Met de overname van Pusher voegt het Nederlandse bedrijf in-app messaging, pushmeldingen en locatietracking toe aan de eigen diensten.
Het platform van Pusher wordt geïntegreerd en omgedoopt tot MessageBird Pusher. De Britse dienst blijft beschikbaar als zelfstandig product en er wordt ondersteuning geboden voor bestaande klanten, zoals ontwikkelaarsplatform GitHub, maildienst MailChimp en zakenkrant The Financial Times.
Bij Pusher in Londen werken 25 mensen. Zij worden onderdeel van het MessageBird-team.
"We creëren en onderhouden een complexe infrastructuur zodat ontwikkelaars de realtime functies kunnen bouwen die gebruikers snel nodig hebben, en zich kunnen focussen op de gebruikerservaring", zegt Max Williams, CEO van Pusher, in een persbericht. "De overname door MessageBird is een bijzondere kans om de impact en het bereik van het product waaraan we de afgelopen tien jaar hebben gewerkt, te vergroten."
MessageBird maakt zich klaar voor een beursgang
MessageBird is opgericht in 2011 door Robert Vis en Adriaan Mol, bekend van de betaaldienst Mollie Payments.
De Nederlandse berichtengigant ligt op koers om dit jaar de 300 miljoen dollar omzet aan te tikken, een plus van zo’n 50 procent vergeleken met 2019. “We zullen het denk ik nog iets beter doen”, zei CEO Vis in oktober tegen Business Insider.
MessageBird had toen net 200 miljoen dollar opgehaald tegen een waardering van 3 miljard dollar. Vis wilde daarmee andere bedrijven kopen, omdat er in de markt voor cloudcommunicatie een consolidatieslag gaande is die is versneld door de coronacrisis.
"We willen geld klaar hebben liggen om overnames te doen, zodat we snel kunnen handelen om de juiste producten en teams bij ons bedrijf te trekken", aldus Vis.
MessageBird bereidt zich verder intern voor op een beursgang, die mogelijk begin 2021 op de rol staat. “Of we dat wel of niet doen, dat is een beslissing die we dan nemen”, aldus Vis in oktober.
Lees meer over ondernemen:
- Sytse Sijbrandij wilde eerst niks weten van investeerders, nu is zijn bedrijf GitLab $2,75 miljard waard – dit is zijn verhaal
- Hoe Allbirds uitgroeide van een hobbyproject van een profvoetballer tot een duurzaam schoenenimperium van $1,7 miljard
- Ali Niknam wil alleen superslimme mensen bij Bunq: ‘Wij durven te kiezen voor een bepaalde cultuur’